Marketing is net als dat Chinese spreekwoord over het planten van een boom: het beste moment om ermee te beginnen was 5 jaar geleden. Het op één na beste moment is nu.
Als je 5 jaar geleden was begonnen met een goede marketingstrategie en die structureel had doorgezet, dan had je nu:
- Een mailinglijst met 3.000 tot 30.000 mensen (die al enigszins geïnteresseerd zijn in je product of dienst)
- Een bekende naam in jouw markt: mensen herkennen je bedrijf en hebben redelijk idee van wat je doet
- Genoeg bestaand materiaal, tekst en ervaring om razendsnel nieuwe campagnes uit te rollen
En: altijd de mogelijkheid om snel nieuwe leads te krijgen, of nieuwe gesprekken in de agenda. Je hoeft alleen maar één mail te versturen.
Maar wat nou als je 5 jaar geleden niet bent begonnen en wel SNEL leads nodig hebt?
Ik zie bijna elke dag ondernemers vastlopen die jarenlang veel te weinig aan marketing gedaan hebben en opeens voor het blok staan. Er valt een grote klant weg, er vertrekt een medewerker met een enorm netwerk, of er komt een concurrent met gigantische advertentiebudgetten de markt op.
Dan is het opeens héél moeilijk om je omzetdoelen nog te halen. Ook als het daarvoor jarenlang bijna vanzelf ging.
Dus wat doen ze dan?
- Ze doen een ‘rebranding’.
- Ze bouwen een nieuwe website.
- Ze beginnen lukraak te adverteren.
En meestal levert dat niks op.
Want als niemand je product kent, dan verandert een nieuw logo daar niks aan. En als er 3 bezoekers per week op je oude website kwamen, trekt de vernieuwde site echt niet opeens duizenden mensen.
Ik vind (natuurlijk) adverteren nog de beste strategie van de drie. Maar dan moet je het niet lukraak doen. Als mensen je advertenties aanklikken, zijn ze nog niet zomaar klant. Je hebt goede opvolging nodig om te zorgen dat er wat uitkomt.
Dus: of je nou best tevreden bent over hoe het nu loopt, eigenlijk al jaren veel te weinig nieuwe leads hebt, of gewoon flink gas wilt geven en je bedrijf wil laten groeien, begin nu met marketing.
Ik help je graag om een strategie te kiezen die past: bij jou, bij je bedrijf en bij je klanten. Zodat je er niet alleen dit jaar leads uit haalt, maar ook bouwt aan een ijzersterke positie in de markt.